Objem on-line nákupov na Slovensku v roku 2021 dosiahol 2,08 miliardy
eur. Rast bol výrazný najmä v prvom kvartáli, keď dosiahol až 65 %, na
čom sa výrazne podieľala najmä pandémia. V ďalších kvartáloch dosiahol
vždy rast medzi 5 až 8 %.
V Česku narástol vlani e-commerce 14 % po predchádzajúcom rekordnom
raste 26 % v roku 2020. V poslednom kvartáli minulého roka však
zaznamenal medziročný prepad spôsobený skutočne extrémnym objemom obratu
e-commerce v roku 2020 z dôvodu jesenného lockdownu.
"Vyšší rast nákupov na internete v ostatných dvoch rokoch na
Slovensku spôsobuje, že sa postupne približuje k hodnotám českého
e-commerce, ktorý je jeden z najvyspelejších v krajinách strednej a
východnej Európy," povedal Tomáš Braverman z Heureka Group, kam patrí aj nákupný poradca Heureka.sk.
Najväčší nárast zaznamenali kategórie, ktoré do on-line nákupov presunula pandémia. "Medzi
top piatimi kategóriami sú až tri, ktoré nie sú pre on-line nákupy
štandardné. Ide o oblečenie, nábytok a potraviny. Predovšetkým oblečenie
zaznamenalo okrem slabšieho októbra vo všetkých mesiacoch minulého roka
dvojciferný rast," informoval Braverman.
V uplynulom roku sa mimoriadne darilo ručnému náradiu (+90 %), čo súvisí
najmä s tým, že ľudia sa snažili využiť zákaz vychádzania a lockdown na
rekonštrukcie svojich príbytkov alebo prácu v záhrade. Rovnako výrazný
nárast (+70 %) zaznamenala kategória spoločenských hier, ktorá výrazne
rástla už v minulom roku. Kategória kancelárskeho zariadenia či techniky
narástla (+40 %) v súvislosti s prechodom na home office.
Ľudia však začali na internete výraznejšie nakupovať aj krmivo pre psy
(+34 %) či pneumatiky (+30 %). Prekvapujúco jedna z najviac rastúcich
kategórií bola, rovnako ako aj v Česku, kategória investičného zlata a
striebra.
"V obdobiach zvýšených obáv spotrebitelia obmedzujú svoju spotrebu a
myslia viac na budúcnosť. Tí, ktorým pandémia z peňaženky neodkrojila,
tak hľadali investičné príležitosti, medzi ktoré patrí v našom regióne
aj obľúbené zlato a striebro," doplnil Braverman.
Jednou z možných prekážok roku 2022 bude podľa Bravermana nastávajúca kríza v dodávateľsko-odberateľskom reťazci. "Na
druhej strane eshopy s unikátnym sortimentom a tí, ktorých kríza
dodávateľov nezasiahne, sa budú rozhliadať po tom, ako preraziť v
zahraničí. Nezastaviteľným trendom je rastúca popularita marketplace,
ktorá opätovne významne vzrastie, a to tak zo strany zákazníkov, ako aj
zapojených predajcov," dodal Braverman.
Heureka Group pôsobí v deviatich krajinách strednej a východnej Európy a
ponúka sortiment z viac než 55.000 internetových obchodov.